Trojičný hlavolam?
Aj keď je dobré niekedy potrápiť mozgové bunky, rozhodne to neplatí v tomto prípade! A rozhodne nie pri tejto téme! Trojica rozhodne nie je vecou hlavy, mozgu a rozumu, ale je to záležitosť predovšetkým nášho srdca. Hneď na to upozorňuje nasledovná myšlienka:
„Ľudské veci sa poznávajú – študujúc, Božie veci sa chápu – milujúc.“
(B. Pascal)
Trojjediný Pán Boh je záležitosťou a vecou milujúceho ľudského srdca. Môjho, aj tvojho. Nie je to rozhodne žiadny hlavolam, ale pozvanie k hĺbavým Božím veciam. Nie je to záležitosť pochodu a čulej aktivity našich mozgových buniek, ale poryvov nášho vnútra a srdca. Nám všetkým – malým a veľkým, mladým, aj starým, nám všetkým dospelým znie posolstvo 12-ročného Pána Ježiša Krista. Túto krásnu vetu povedal svojim rodičom, Jozefovi a Márii, keď sa im stratil: „Čo, že ste ma hľadali, či ste nevedeli, že ja musím byť vo veciach svojho Otca?“ ( Lk 2,49) Byť v Božích veciach doma! Môže byť ešte niečo krajšie v našom krátkom ľudskom živote? Byť vtiahnutý do týchto „vecí“ je možné len a len mocou Ducha Svätého. Práve On je Ten, ktorý vťahuje. Natrvalo! Duch Svätý je duchom komunikácie medzi Otcom a Synom. Posledné tretie výročité sviatky, ktoré sme slávili na konci prvej polovice cirkevného roka sú už najmenej navštevované. Tak sa neraz tvárime a aj v cirkvi správame, akoby sme Ducha Božieho ani nepotrebovali! Nie „adieu“ Duch Svätý, ale Veni Sancte Spiritus! Príď Duchu Svätý a naplň nás svojimi darmi. Tretia osoba Trojice cez dve tisícročia trvania kresťanstva na tom intenzívne pracuje. Zjavuje a odkrýva nám postupne pravdu v týchto Božích veciach. „Ešte mnoho vám mám povedať, ale teraz neznesiete.. Duch pravdy vás uvedie do všetkej pravdy..“, povedal Pán Ježiš svojim učeníkom v rečiach na rozlúčku (Ján 16,12.13). V danej chvíli by to rozhodne neuniesli. Nemá zmysel im to všetko tlmočiť, pokiaľ ešte nie je zoslaný Duch vätý. Neurobí im teda žiadnu prednášku ani o Trojici, nechá to na budúcnosť, ako to bude postupne zjavovať Jeho Duch, pretože On bude čerpať od Neho. Aj my sami máme niekedy takúto skúsenosť, že povieme: „Radšej, keby sme to neboli vedeli! Prečo som sa ale pýtal..!?“ V tej danej chvíli tá informácia nám akosi nepadla vhod. Tak to cítil aj Pán, že učeníci majú totiž mnoho starosti sami so sebou – príde na to čas neskôr. A prišiel. Učenie o Trojici bolo formulované neskôr, ako to Boží Duch postupne odkrýval.
Trojica je predovšetkým spoločenstvo. Latinské príslovie je v tomto pozoruhodné: „Aby vzniklo spoločenstvo sú potrební najmenej traja.“ Pán Ježiš Kristus zasľubuje: „Kde sú dvaja alebo traja zídení v mojom mene..“ (Mt 18,20) Trojjediný Boh stvoril 2-jedinného človeka, ako muža a ženu. „Boh vo svojom najhlbšom tajomstve nie je samotár, ale rodina, pretože má v sebe otcovstvo, synovstvo a podstatu rodiny, ktorou je láska.“ (Ján Pavol II) Na prvých stránkach Biblie čítame: „Nie je dobré človeku byť osamote.“ (1 M 1,18.19) Tú samotu videl Ten, ktorý žil v spoločenstve Trojice. Adamovi Boh stvoril Evu: „Učiním mu pomoc, ktorá mu bude roveň.“ Adam mal spoločenstvo s Bohom, ale nemal vedľa seba človeka na tej istej úrovni. „Učiňme človeka“ – zaznamenané sú slová v množnom čísle, akoby Pán Boh prehovoril k sebe samému v tzv. „pluralis majestaticus.“ Práve mocou Ducha Svätého sme aj my vťahovaní do tohto vzťahu lásky. Mať na nej podiel sa dá aj touto myšlienkou:
„Ty večná Trojica, ty hlboké more, čím viac v ňom hľadám, tým viac nachádzam, a čím viac nachádzam, tým viac hľadám.“
(K. Sienská)
Úvaha o Trojici vôbec nemusí byť žiadnou ťažkou dogmatickou prednáškou, ale dá sa o nej veľmi živo a pútavo sviežo hovoriť, ak je to záležitosť nášho srdca. Jedna žena chcela svojej neveriacej priateľke vysvetliť a priblížiť tajomstvo Trojice. Sedeli v kuchyni pri káve a zrazu jej povedala: „Pozri – pre teba som priateľka, pre môjho manžela manželka a pre moje deti matka. Nevidíš pobehovať po kuchyni tri ženy, ale iba jednu. Som to ja, ktorá som tebe priateľkou, ale zároveň aj matkou, aj manželkou.“ Výstižné a veľmi trefné. Je možné, že aj vám je známy príbeh o Augustínovi a Trojici. Prechádzal sa po pláži a rozmýšľal o trojičnom tajomstve. Tu zrazu uvidel chlapca, ktorý si do piesku vyhĺbil jamku a prečerpával z nej vodu z mora. Spýtal sa ho: „Čo to robíš?“ „Chcem preliať more do jamky,“ zaznela odpoveď. „Ale veď je to nemožné, to sa ti nikdy nepodarí“ namietal Augustín. A chlapcova odpoveď bola: „Skôr ja prelejem celé more do jamky, ako ty pochopíš tajomstvo Svätej Trojice.“
Človek bol stvorený do spoločenstva, nie sám pre seba. Úvod 1. listu Jánovho 1. kapitoly je v tomto smere rozhodujúci a určujúci. V tej kapitole sa slovo spoločenstvo vyskytuje až štyrikrát. Ján tým chce povedať, že keby Pán Boh nevytváral spoločenstvo sám medzi sebou, on sám by nemohol o tom určite nič napísať. A samozrejme, ani nás k nemu pozvať! A píše veľmi zaujímavo: „a naše spoločenstvo aby bolo s Otcom a s Jeho Synom Ježišom Kristom.“ Boh je v tomto veľmi iniciatívny. Ako vo všetkom! Sme tak stvorení, že toto spoločenstvo môžeme úplne slobodne opustiť, ako tá ovečka z podobenstva o stratenej ovci (Lk 15,1-9). Boh nás stvoril ako maximálne slobodné bytosti a túto slobodu rešpektuje, keď sa rozhodneme ísť od Neho preč, či dokonca aj proti Nemu! Boh aj tak nezanevrel na človeka a aktívne ho hľadá, aby mohol mať s ním spoločenstvo. Istý mních, menom Sergej zo 14. storočia s obľubou už vtedy hovorieval, že „Trojica je naším sociálnym programom.“ S úsmevom povieme, že celkom slušný program aj pre 21. storočie. Môžeme prehlásiť, že „povolaním“ kresťana je láska – stať sa nezištným darom pre toho druhého, žiť s ním v spoločenstve. Sme stvorení na obraz Boží a nesieme na sebe obraz Najvyššieho, preto aj my sme stvorení do spoločenstva. Trojica nám vždy a nanovo tento obraz spoločenstva ponúka. Ako bytosti smieme a máme byť nasmerovaní na iných, na tých v našom okolí a prežívať vzťahy v solidarite a empatii. A veľmi sa tešíme, keď sme sa do spoločenstva po karanténe mohli naplno vrátiť.
Naše nasledujúce nedele v bezslávnostnej polovici cirkevného roka nesú pomenovanie „po svätej Trojici“. Keď som na túto tému nie tak dávno hovoril s mojím susedom, rímsko-katolíckym kaplánom, tak mi povedal, že aj oni mali v názve nedieľ Svätú Trojicu. Došlo však už pred istým časom k zmene, čo mu prišlo veľmi ľúto, že sú to už iba nedele „cez rok“. Vieme, že len nedávno premenovali názvy niektorých sviatkov v cirkvi veľmi dlho zaužívaných. My to „takto“ máme, nám to nikto nezmenil, veríme, ani nezmení. Ako refrén nám to bude znieť každú nedeľu – „po svätej Trojici.“ Nemusí to byť iba suché pravidelné nedeľné konštatovanie. Vždy a nanovo môžeme precítiť hĺbku tohto tajomstva. To ponúka aj nasledovná myšlienka:
„Kristus hľadá v mojej duši Otcovu vôľu, Otec v nej hľadá Synov obraz. Keď sa v nej obidvaja stretnú, je plná Ducha svätého.“
(Hans von Balthasar)
A na záver známy príbeh s uhlíkmi. Mám ho rád! Hovorí tiež o význame spoločenstva. Istý kňaz išiel navštíviť muža, ktorý prestal chodiť do spoločenstva. Bolo to v zime, sedeli pri krbe, hľadeli do ohňa, mlčali, rozprávali sa. Využil tú situáciu a napadla ho skvelá myšlienka a podobenstvo. Kazateľ urobil to, že jeden uhlík oddelil od pahreby a ten začal veľmi rýchlo chladnúť a prestal svietiť a žiariť. A potom opäť ho prisunul a rozžiaril sa. Bola to kázeň bez slov. Nebol potrebný žiaden komentár. Žiadne bližšie vysvetľovanie. Tretí v poradí „Najväčší Slovák“ Anton Srholec, tzv. „bezdomovec z povolania“ zanechal po sebe mnoho veľmi múdrych myšlienok. V jednej z tých mnohých skonštatoval: „S námahou, ľútosťou a pokorou musíš v sebe hromadiť a chrániť svetlo.. To je zmysel celej Tvojej činnosti. Tento svet ani iné nečaká. Ak nie si svetlom, nedávaš nič.“ Vstupujeme do bezslávnostnej polovice cirkevného roka, v ktorej sme povolaní vydať počet „zo svetla“.. Vydať počet z prijatého mnohého svetla v tej jeho slávnostnej polovici – počas Vianoc, Veľkej noci a nedávnych Letníc..